skip to Main Content
Twitter Fleets En LinkedIn Stories Komen Eraan

Twitter Fleets en LinkedIn Stories komen eraan

csn blog twitter fleets

©Twitter

Twitter “Fleets”

Vorige week heeft Twitter onthuld dat het bezig is met het testen van hun eigen Ephemeral updates. Ze noemen het “Fleets”, een samentrekking van “Fleeting” (vluchtig) en “Tweets”. Hiermee kan je foto’s, video’s en tekst posten die verdwijnen na een korte periode. Als je dit enigszins bekend in de oren klinkt, dat kan, het is de zoveelste rip-off van Snapchat Stories. Toen die daarmee kwamen in 2013 werd de app een grote hit omdat gebruikers de functie konden gebruiken om zonder zorgen dingen te delen. Ze verdwenen namelijk toch zo weer.

Fleets, privé of niet?

Dit idee blijkt ook de basis achter Fleets. Volgens Twitter Product Lead Kayvon Beykpour is de gedachte achter Fleets om gebruikers de mogelijk te geven gedachten te tweeten waarvan ze niet willen dat die permanent op hun tijdlijn komen. Tweets zijn altijd openbaar (tenzij je account is beveiligd) en iedereen kan ze re-tweeten of “liken”. Twitter zegt dat Fleets niet gere-tweet of ge-liked kunnen worden. Wel wil ik even vermelden dat iedereen die toegang heeft tot je volledige profiel daar ook je Fleets kan vinden. Echt privé is het dus niet.

Fleets, meer dan tekstupdates alleen

De Fleets worden bovenaan je feed weergegeven. En dan eerst de gebruikers die jij volgt en die jou volgen en pas daarna andere accounts. Oftewel, zoals het ook gaat bij Instagram. De intentie van Twitter zijn tekstupdates, maar je kan als je wil ook foto’s, GIF’s en video’s toevoegen. Net zoals bij alle Stories verdwijnen ze ook weer na 24 uur.

LinkedIn Stories

LinkedIn is in essentie een website die een mix is tussen een interactieve CV en een banenbeurs.. Echter, dit heeft hun ambitie niet gestopt een cooler, meer sociaal deel van het internet te willen worden. Hun laatste poging zijn Stories in de welbekende Snapchat stijl, waarvan het bedrijf aankondigde dat ze intern een “nieuw gespreksformat” voor zakelijke gesprekken aan het testen waren.

Een meer informele LinkedIn

Pete Davies, hoofd content van LinkedIn legt uit: “Stories bieden een lichtvoetige, informele, leuke manier om een update te delen zonder dat deze perfect hoeft te zijn of voor altijd aan je profiel gelinked moet zijn.” Davies denkt dat bedrijven Stories zouden kunnen gebruiken om “belangrijke bedrijfsevenement momenten” of “tips & tricks die ons helpen slimmer te werken” te delen.

De opvolger van Student Voices?

Technisch gezien is dit niet de eerste keer dat LinkedIn Stories in sociale media uit probeert. In 2018 testte het een vergelijkbare functie genaamd “Student Voices”. Hiermee konden studenten video’s posten naar een “campus-afspeellijst” op de LinkedIn app. Maar waar Student Voices beperkt was in zowel wie het kon gebruiken (studenten) als wat ze konden posten (alleen video’s, zonder de overvloed aan functies die apps zoals Instagram bieden) lijkt de nieuwe LinkedIn Stories een veel bredere service te bieden.

Niets is nog zeker

Echter, er is geen garantie dat LinkedIn daadwerkelijk Stories voor een breder publiek zal lanceren. Momenteel wordt het alleen intern getest, met plannen voor bredere openbare tests in de komende maanden.

Back To Top