4 trends voor social media in 2020
1. Video content zal gaan domineren
Video-content is een van de meest interessante vormen van content en zal binnenkort de social media domineren als een duidelijke winnaar boven alle andere soorten content. Of het nu gaat om korte video’s zoals die op TikTok of de diverse Stories of lange video’s op YouTube, video is dé toekomst van social media-content. Iedereen die zich dat niet realiseert zal het moeilijk krijgen.
Volgens een recente studie zal tegen 2022 82% van alle online content video-content zijn. Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is om videocontent te gaan gebruiken om relevant te blijven in het social media domein. Je kan beginnen met het gebruik van functies zoals Snapchat/Instagram/Facebook (en waarschijnlijk binnenkort ook LinkedIn) Stories voor zowel je social media content als voor advertenties. Je kunt ook video’s toevoegen aan social media berichten, zelfs op platforms die traditioneel werden gedomineerd door afbeeldingen of teksten. Denk er wel aan Mobile First (verticale video’s) te maken. Kortom, wees niet bang om te investeren in video. Uiteindelijk levert het je meer betrokkenheid en grip op je social media op.
2. Meer gebruik van Augmented Reality
Augmented Reality (AR) verbetert onze realiteit door er digitale elementen aan toe te voegen en de manier waarop dingen er werkelijk uitzien te veranderen. Sociale mediaplatforms hebben er de afgelopen jaren interessante gebruiksscenario’s voor gevonden. Instagram gebruikt bijvoorbeeld Augmented Reality voor zijn vele fotofilters. Heb je die filters gezien die make-up of een zonnebril aan je gezicht kunnen toevoegen? Dat is niets anders dan een toepassing van Augmented Reality voor sociale media.
Deze trend zal de komende jaren worden overgenomen door andere sociale mediaplatforms. Facebook lanceerde bijvoorbeeld AR-filters nog vóór Instagram, maar deze werden later populair. Facebook experimenteert ook met andere AR en VR (Virtual Reality) functies en zal in de toekomst met meer toepassingen van deze technologieën komen. De toepassingen van AR op sociale media zijn niet beperkt tot alleen fotofilters om leuke berichten en verhalen te posten. Merken kunnen ook gebruik maken van Augmented Reality om hun klanten betere winkelervaringen te bieden.
3. TikTok of TikNot?
Afgelopen jaar was de opkomst van het Chinese TikTok hèt onderwerp bij de social media experts. De trend van video wordt hier wel erg duidelijk. Wereldwijd is het al meer dan 1,5 miljard keer gedownload! De gebruikers bekijken en maken zelf korte video’s die gedeeld worden. Rare dansjes, lipsync-video’s met muziek, speciale hashtag challenges, alles kan. Maar TikTok heeft ook negatief het nieuws gehaald de afgelopen maanden. Zo heeft de VS een schikking van 5,7 miljoen dollar getroffen met TikTok over het schenden van de privacy van kinderen. De app verzamelde namelijk gegevens van hun zonder toestemming te vragen aan de ouders. Ook loopt er een Amerikaans onderzoek waarbij er kritische vragen worden gesteld over censuur en het opslaan van gebruikersdata.
Dit alles lijkt de ruim 1 miljoen Nederlandse en Belgische gebruikers niet te deren. 830.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 6 tot en met 18 jaar gebruiken TikTok. En van alle 12 jarigen gebruikt ruim 64% de app. Het is vrolijk, het bevat humor en is dus echt hét platform voor de jongere generatie. Ook omdat de TikTok video’s vaak gedeeld worden op Instagram, WhatsApp en Facebook.
Adverteren op TikTok is mogelijk en kan via ads.tiktok.com. Echter, nu worden er slechts enkele adverteerders toegelaten en kan nog niet vanuit alle landen geadverteerd worden. Wil je toegelaten worden vanuit Nederland tot het advertentieplatform van TikTok dan moet je eerst je gegevens achterlaten waarna er later contact met je wordt opgenomen. Maar de verwachting is dat in de loop van 2020 TikTok Nederlandse adverteerders zelf de mogelijkheid geeft advertenties in te stellen via een businessmanager, wat alles veel makkelijker maakt. De formaten van de advertenties zijn gericht op Mobile First (verticale video’s) en het interactieve aspect van de app. Kortom, hou TikTok in de gaten!
4. De opkomst van micro en nano influencers
Het investeren in influencers is behoorlijk wat goedkoper dan het uitvoeren van betaalde advertentiecampagnes. Toch levert dit goede resultaten op. Ook kunnen influencers marketeers helpen om bepaalde marketingdoelen te bereiken in plaats van alleen maar leads genereren. Dit zijn de twee belangrijkste redenen waarom influencing zo populair is geworden.
Influencers zijn vooral bekend van Instagram (hoewel er in sommige landen een update is de likes niet meer te tonen), maar zijn ook actief op YouTube, LinkedIn en (daar hebben we het weer) TikTok. Voorheen werkten marketeers vooral samen met 1 of 2, vaak beroemde, influencers. Nu zien we echter de opkomst van de micro (5000 tot 50.000 volgers) en zelfs nano influencers (100 tot 5000 volgers). Deze worden steeds meer interessant voor marketingdoeleinden omdat ze minder kosten en een beter interactieniveau (betrokkenheid) hebben met hun volgers. Dus de tip is om na te gaan wie er relevant is en wie impact maakt in de doelgroep die je wilt bereiken.