Hoe maak je de perfecte Instagram bio voor je bedrijf?
De perfecte Instagram bio maken
Instagram is een geweldig social medium maar als je je bedrijf, merk of dienstverlening wil promoten heb je niet echt veel ruimte. Dit in tegenstelling tot veel andere social media. Op Facebook heb je bijvoorbeeld een omslagfoto, op Instagram niet. Het ergste is nog dat je geen links kan toevoegen aan je berichten. De enige locatie waar je kan plaatsen wat je doet en een link kan neerzetten is je Instagram bio. Daarom is het heel belangrijk deze te gebruiken bij je Instagram marketing strategie zodat je doelgroep meteen meer willen weten, naar je site gaat of contact opneemt. Maar hoe doe je dat nou, de perfecte Instagram bio voor je bedrijf maken?
Een combinatie van functies
Allereerst moet de persoonlijkheid van je bedrijf zichtbaar zijn in een goede Instagram bio. Daarnaast moet die vertellen hoe een bezoeker je producten en diensten of meer informatie kan vinden. Handig zijn ook de Instagram Stories, die je als een verzameling hoogtepunten kan gebruiken. Als je al deze functies correct gebruikt maak je de perfecte Instagram bio. Hieronder vertel ik je meer.
Schrijf een fantastische tekst voor je bio
Het meest belangrijke is dat je een fantastische tekst schrijft voor je bio. Je hebt maar de beschikking over 150 karakters en daarmee moet je een catchy verhaaltje vertellen wat laat zien waar jouw bedrijf echt over gaat. Er zijn bedrijven die er alleen hun missie neerzetten, of hun openingstijden. Niet doen, door gebruik te maken van hashtags en emoticons valt je Instagram bio meer op waardoor ze aantrekkelijker zijn voor bezoekers. En natuurlijk, hou het kort. Mensen kunnen de tekst beter scannen en het is beter leesbaar op mobiele apparaten.
Gebruik een herkenbare profielfoto
Je profielfoto moet natuurlijk herkenbaar zijn, een eerste indruk maar je maar één keer. Het is aan te raden je bedrijfslogo in te stellen of een combinatie van die met een foto van het gezicht achter je bedrijf. Door dit te doen wordt je Instagram profiel herkenbaar en krijg je merkherkenning via je logo. Ook kan je je profielfoto af en toe wisselen voor een speciale actie, dag of evenement.
De link/url in je Instagram bio, use it wisely!
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je Instagram bio is de link/url die je onder je geschreven bio kan neer zetten. Dit is de enige link die beschikbaar is in Instagram, so use it wisely! Je kan simpelweg een link plaatsen naar je site of blog zodat mensen meer te weten komen over jouw bedrijf. Nadeel is wel dat je dan geen specifieke campagne, blogpost of productpagina kan promoten naar aanleiding van een van je Instagram berichten. Natuurlijk kan je de “link-in-bio” methode gebruiken waarin je in een Instagram post verwijst naar de “link-in-bio” om de genoemde producten te promoten. Alleen moet je deze dan constant veranderen als je een nieuwe post maakt. Tijdrovend en de link klopt dan ook niet meer met oudere berichten.
Liever geen Linktree
Sommige mensen noemen Linktree hiervoor dé oplossing. Hiermee maak je een mini website/pagina in Linktree, deze kan je toevoegen als link in de bio van je Instagram. Als mensen nu hierop klikken gaan ze naar de Linktree site en vanaf hier kunnen via knoppen en links jouw website bekijken. Alleen… Linktree kost geld, je kan de site bijna niet personaliseren naar jouw huisstijl en het ergste, je kan je bio-link niet meten in Google Analytics want alles gaat eerst naar Linktree en pas daarna naar jou. Wat je beter kan doen is op je eigen website (in je eigen huisstijl, volledig meetbaar) een Instagram landingspagina maken. Hierop kan je dan je eigen buttons, links en wat je nog meer wil, opzetten. Deze link plaats je dan in je Instagram bio.
Gebruik Instagram Hoogtepunten
Waarschijnlijk ken je Instagram Stories, heel leuk en aardig maar na maximaal 24 uur zijn ze weer verdwenen van je profiel. Instagram heeft echter ook de mogelijk om “hoogtepunten” of “highlights” toe te voegen die permanent blijven staan. Je maakt deze door te klikken op op de plus-knop onder de Story kop. Instagram toont nu een soort van logboek met al de Stories die je ooit hebt gepost. Nu kan je selecteren welk bericht of welke berichten je toe wil voegen aan je hoogtepunt. Belangrijk om te weten is dat je daarna de omslag (de knop die je ziet op je profiel van het hoogtepunt) kan designen in bijvoorbeeld je huisstijl. Zo kan je je volgers je beste Stories laten zien in je profiel. Zorg er natuurlijk wel voor dat de inhoud van de hoogtepunten een hoge kwaliteit heeft die je bedrijf er goed laat uitzien.
Dus… Herschrijf je Instagram bio met deze tips in je achterhoofd. Zo zorg je voor meer volgers en meer verkeer naar jouw website.